Pozivamo vas na tribinu koju organizujemo u okviru izložbe “JUGOTON – ISTOČNO OD RAJA /1947-1991/“, autora Sanje Bachrach Krištofić, Marija Krištofića (Umetnicka organizacija Kultura umjetnosti, Zagreb) i Željka Staklarevića (Tehnički muzej, Zagreb).
„SLAVNE GODINE DŽEZ I ROK DISKOGRAFIJE U SFRJ”
Na tribini „Slavne godine džez i rok diskografije u SFRJ” govoriće Vojislav Pantić, džez kritičar i Svetolik Jakovljević, neprikosnoveni autoritet u istoriji domaće džez publicistike.
U nastavku serije tribina, u sredu 10. februara, Vojislav Pantić će u razgovoru sa Svetolikom Jakovljevićem oživeti slavne godine džez i rok diskografije kod nas. Saznaćete kako je spašeno 16 snimaka ranog džeza u SFRJ “sa starog rezača”, kako se odvijao licencni program, kako su oblikovane džez i bluz kolekcije poznatih svetskih izdavača i kako su domaći džez autori i izvođači dolazili do izdanja. Odgovore na ova pitanja, ali i mnoga druga, saznaćete u razgovoru sa Svetolikom Jakovljevićem, dugogodišnjim odgovornim urednikom PGP RTB, čijom zaslugom je tokom sedamdesetih i osamdesetih godina 20. veka objavljeno oko 250 džez izdanja, godinama oblikujući ukus domaćih ljubitelja muzike.
O Svetoliku Jakovljeviću
Svetolik Jakovljević rođen je 17. septembra 1926. godine u Beogradu. Završio je optičarski zanat i Pravni fakultet u Beogradu. Autor je osam knjiga o džezu (od ukupno tridesetak dosad objavljenih kod nas). Bio je dugogodišnji urednik Biltena Udruženja džez muzičara (takođe je i jedan od osnivača udruženja), autor brojnih emisija o džezu na programima Radija i Televizije Beograd, prvi džez kolumnista („Džez panorama”, „Duga“ 1959-63) i odgovorni urednik u PGP RTB tokom zlatnog perioda produkcije džeza (oko 250 objavljenih izdanja tokom 70-ih i 80-ih).
Svetolik Jakovljević je prvi put čuo džez na filmu. "Crvenokosa zavodnica - kraljica svinga" sa Lanom Tarner u glavnoj ulozi bio je poslednji veliki filmski hit pred Drugi svetski rat, a sa oslobođenjem Beograda je u bioskope stigla i kopija "Serenade u dolini sunca", sa muzikom Glena Milera. Sa gitarom u rukama, dobrovoljno se prijavio u kulturnu grupu Druge proleterske brigade i za par dana njegov "Havajski orkestar" je već držao priredbe za vojnike na Sremskom frontu, da bi se sledećeg proleća našli u Bosni, a onda i na Kosovu.
Kući se vratio sa džez pločom koju mu je poklonio kino operater u uroševačkom bioskopu. Uključujući se u vedri kulturni život posleratnog Beograda, brzo je sticao poznanstva i uskakao kao zamena u orkestrima starijih kolega. Najznačajnije trenutke na sceni doživeo je kao član seksteta Bore Rokovića.
Ipak, nije bio spreman da se posveti muzici kao izvođač. Svakodnevne optičarske obaveze i Pravni fakultet dovoljno su ga opteretile da odustane od aktivnog sviranja, ali ga je želja da doprinese afirmaciji džeza usmerila drugačijim angažovanjima. Osnivački član Udruženja džez muzičara, kao urednik Biltena od sredine pedesetih objavljuje tekstove na temu džeza, a u Dugi 1959. godine pokreće prvu džez rubriku u domaćoj štampi, pod nazivom "Džez panorama".
Kao dugogodišnji urednik u Produkciji gramofonskih ploča Radio Televizije Beograd, Jakovljević nastavlja donkihotovsku borbu za etabliranje džeza na Balkanu. Njegovom zaslugom, ova kuća je tokom sedamdesetih i osamdesetih objavila oko 250 džez izdanja, čija je pojava na domaćem tržištu suštinski oblikovala ukus mladih ljubitelja muzike. Stimulisao je i talentovane domaće stvaraoce, koji su u njegovoj produkciji načinili svoje prve korake.
Ljubav prema gitari i posebno prema Džangu Renaru iskazao je u romansiranoj biografiji francuskog ciganskog genija "Džangologija", a publikovao je još sedam drugih knjiga, zbirki eseja, sećanja i analiza, kao i prevod Larusovog "Rečnika džeza". Odlazak u penziju nije ga, naravno, odvojio od muzike: i dalje aktivno piše, a 1995. godine je - ispunjavajući dečački san - priredio prvu kolekciju snimaka domaćih džez gitarista.
0 коментара